Programmet inleds med lunch på lokala råvaror lagad av restaurangskolans elever. Dagen fortsätter sedan med diskussioner, erfarenhetsutbyte och möjligheter att lyfta behov kopplat till restaurangbranschen.
Det är deltagarna själva som bidrar med kunskap och erfarenheter. Medverkar gör även:
- Tobias Andersson: Tidigare köksmästare på Ulvö hotell, nu verksam som kock i egen regi på Victorystone.
- William Ryr: VD för Härnösandsföretaget Virvelvind som startar upp en digital handelsplattform för lokalproducerade livsmedel. En app som ska göra det enklare för producenter och konsumenter att sälja och köpa livsmedel utan mellanhänder.
Matmässan är en del i arbetet med Västernorrlands regionala livsmedelsstrategi som syftar till att öka produktionen av och efterfrågan på lokala livsmedel i länet. Aktiviteten är ett samarbete mellan Länsstyrelsen Västernorrland, Lantbrukarnas riksförbund, Hushållningssällskapet, Destination Sundsvall, Höga Kusten Turism och Härnösands gymnasium.
– Vi är jätteglada att vi fått till det här samarbetet som gör att producenter och restauranger får en chans att lära känna varandra och göra affärer som får in mer lokalproducerat på menyerna, säger Anna Hellgren vid Höga Kusten Turism.
> Matmässa