Digitala föreläsningar om mat under beredskapsveckan

Beredskapsveckan är en temavecka som arrangeras vecka 39 varje år med syfte att uppmärksamma och öka vår förmåga att klara oss vid en eventuell samhällsstörning, som exempelvis strömavbrott, kris eller krig. Under beredskapsveckan i år erbjuder vi två kostnadsfria föreläsningar på temat mat, odling och livsmedelsberedskap.
En man och en pojke sitter på huk i ett trädgårdsland. Foto.
Foto: Melker Dahlstrand

Föreläsningarna tar upp aktuell forskning kring småskalig samodling samt utmaningar och möjligheter kopplat till livsmedelsproduktion i större skala, både nationellt och regionalt.

Föreläsare

Jessica Ulander, regionalt sakkunnig och beredskapsansvarig hos LRF Nord. I sin föreläsning berättar hon vad som är på gång inom beredskapsarbetet i Sverige med extra fokus på de fyra nordligaste länen. Hon informerar också om vad producenter behöver ha beredskap för på sin gård och vad som krävs för att vi ska ha en fortsatt produktion av livsmedel även i kris.

Emelie Pilflod-Larsson presenterar sin forskning om hur småskaliga kollektiva odlingsinitiativ kan leda till ökad livsmedelsberedskap, och om hur beredskap, samhörighet och platstillhörighet hänger ihop och stärker varandra.

Ta del av föreläsningarna från klockan 13 den 26 september, via Mediaflow.

> Föreläsningar om mat, odling och beredskap | Mediaflow

Ska öka vår beredskap

Vi är alla en del av Sveriges beredskap, både individer och samhällsaktörer. Beredskap sker på flera nivåer och vi kan alla bidra. Beredskapsveckan har funnits sedan 2017. Bakom kampanjen står MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, men det är många som anslutit sig och hjälps åt för att lyfta frågorna kring beredskap. Målet med veckan är att öka antalet hushåll som har beredskap hemma för att klara sin vardag minst en vecka.