Det går fortfarande att se våra föreläsningar om beredskap

Under beredskapsveckan sände vi två digitala föreläsningar om livsmedelsberedskap. Den ena föreläsningen handlade om småskalig samodling och vad det kan innebära för stärkt gemenskap och ökad självförsörjning. Den andra föreläsningen tog upp utmaningar och möjligheter kopplat till livsmedelsproduktion i större skala.
Jessica Ulander, Mirjam Åkerström och Emelie Pilflod-Larsson pratade om livsmedelsberedskap i studion. Foto: Erik Engelro

– Vi vill tacka för stort intresse när föreläsningarna sändes live 26 september. Cirka 40 datorer var inloggade för att visa föreläsningarna och då vet vi att flera personer tittade tillsammans vid några av dessa datorer. I sessionssalen hos länsstyrelsen i Härnösand samlades ett tjugotal personer för att titta tillsammans och vi vet också att studenter från yrkesutbildningen stadsodlare i Härnösand tittade tillsamman, vilket är väldigt roligt, säger Kristina Jeppson, kommunikatör vid Länsstyrelsen Västernorrland.

Se föreläsningarna i efterhand

Det går att ta del av föreläsningarna nu i efterhand, via länken nedan. Önskas textning så finns automatgenererad undertext tillgänglig.

> Föreläsningar om mat, odling och beredskap | Mediaflow

Uppmärksammar beredskap

Beredskapsveckan är en temavecka som arrangeras vecka 39 varje år med syfte att uppmärksamma och öka vår förmåga att klara oss vid en eventuell samhällsstörning, som exempelvis strömavbrott, kris eller krig. Som en del i arbetet med Västernorrlands regionala livsmedelsstrategi livesändes dessa två kostnadsfria föreläsningar under beredskapsveckan i år, på temat mat, odling och livsmedelsberedskap.